Geschiedenis van het weer in pokémon games:

In Gold, Silver en Crystal werd voor het eerst een effect geïntroduceerd.
Voor het eerst werd het dag & nacht op een game, niet echt weer, maar het was al een verbetering opzich, in Red, Blue & Yellow was het alsmaar dag.
De dag/nacht cirkel had nog een voordeel: Overdag kon je op de eerste route
bijvoorbeeld een sentret vinden, maar ’s nachts kon je er hoothoot vinden, dus hing het er vanaf hoe laat het was.

In Ruby, Sapphire en Emerald was de dag & nacht cirkel verdwenen.
De game hield echter wel rekening met het uur. Zo was het mogelijk om een Espion en een Umbreon te verkrijgen. Hellaas vond je in de veldjes steeds dezelfde pokémon onafhankelijk van het uur.
Maar was wel er een goeie plaatsvervanger: Regen, hier werd bij het weerstation nog wat aan toegevoegd, soms regent het er niet, soms onweert het er, soms schijnt de zon en soms heb je een zandstorm! Ook hebben een aantal pokémon een ability dit weer kan oproepen.

In Diamond en Pearl
 maakte de dag-nacht cirkel zijn terugkeer, voor de rest kwam er ook nog een nieuw soort weer opduiken, sneeuw !!
In de gevechten word dit als hagel beschreven, in de 3e generatie was er al een aanval die hagel oproept “HAIL” genaamd.
Verder werd het dag-nacht cirkeltje wat uitgebreid, er kwam een ochtend, middag, schemering, avond en nacht bij.

In Black en White
 Was er ook dag-nacht. Helaas wordt er veel minder rekening gehouden met dag en nacht pokémon. Het weer speelt nog steeds een belangrijke rol in de game.

Wanneer men zich in een zone bevindt waar een bepaald weereffect actief is en je doet hier een pokémon gevecht. Dan blijft dat weereffect het hele gevecht duren.
Tenzij je natuurlijk een pokémon inzet die met een ability of een aanval het weer kan beïnvloeden.

 

Aanvallen die met het weer te maken hebben:

Er zijn aanvallen die bepaalde weer effecten kunnen oproepen.
Deze effecten zullen alleen tijdens een gevecht blijven.
Hier overloop ik de effecten even:

Sunny day: Vijf beurten lang wordt er een hevige zon opgeroepen, vuuraanvallen worden sterker en water aanvallen zwakker, sommige pokémon kunnen last hebben van te veel zon.
Door sunny day is het tevens mogelijk om solarbeam te gebruiken zonder een beurt te hoeven wachten.

Rain Dance: Vijf beurten lang er een hevige regen, water aanvallen worden sterker en vuuraanvallen worden zwakker, sommige pokémon recoveren hp in de regen.

Sandstorm: Deze aanval zorgt ervoor dat elke beurt de pokémon schade krijgen, telkens gaat er 1/16 van de hp af, dit geld NIET voor staal, rots en grond soorten. Sommige pokémon hebben hier tevens geen last van door hun ability. Vb: cacturne en cacnea hebben ability Sand Veil, dat zorgt ervoor dat ze geen schade ondervinden in een zandstorm + het verhoogt de accuracy van de pokémon.

Hail: Deze aanval zorgt ervoor dat elke beurt de pokémon schade krijgen, telkens gaat er 1/16 van de hp af, dit geld alleen niet voor ice types. Gewone watertypes ondervinden WEL schade van Hail.

 

Ability’s & weer:

Sommige pokémon hebben een speciale ability, deze kan het weer veranderen of versterken. Hier bekijk ik de voornaamste:

Groudon -> Drought: Groudon, de schepper van het land zou in de mythes de zon krachtiger hebben en zo het land hebben gemaakt, na een groots gevecht met kyogre viel hij in slaap. In de verhaallijn van Ruby is na het onwaken van
Groudon te zien dat de zon sterker is, je beeld is lichter.

Kyogre -> Drizzle: Kyogre, de maker van de zee zou in de mythes het zo hard laten regenen dat de zee zo hoog zou stijgen dat er pokémon zouden kunnen leven. Dit is te zien in sapphire als Kyogre ontwaakt, het beeld is donkerder en het regent.

Tyranitar & Hippodown -> Sandstream: Deze pokémon laten een eeuwige zandstorm oproepen, deze blijft tot het eind
van het gevecht, of als er een andere soort ability van een weer type het weer verandert.

Abomasnow -> Snow Warning: Deze pokémon laten een eeuwige hagelstorm oproepen, deze blijft tot het eind van het
gevecht, of als er een andere soort ability van een weer type het weer verandert.

Items die het weer verlengen:

Door het gebruik van een item kan het weer langer blijven standhouden.
Deze items moeten vastgehouden worden door een pokémon.
Onderstaande items verlegen het weerseffect van 5 beurten naar 8 beurten.

Heat rock:
 Dit item zorgt ervoor dat de aanval sunny day verlengt wordt, het moet een hold item zijn, anders werkt het niet.
Damp rock: Dit item zorgt ervoor dat de aanval Rain dance verlengt wordt, het moet een hold item zijn, anders werkt het niet.
Smooth rock: Dit item zorgt ervoor dat de aanval Sandstorm verlengt wordt, het moet een hold item zijn, anders werkt het niet.
Icy rock: Dit item zorgt ervoor dat de aanval Hail verlengt wordt, het moet een hold item zijn, anders werkt het niet.

Ability’s die door het weer worden beïnvloed

Dry skin: Als het regent krijgt hij er hp bij, schijnt de zon dan verliest hij hp.
Rain dish: Deze ability heeft ludicolo, regent het dan krijgt hij HP.
Snow Cloak: Verhoogd evasion in hail.
Sand Veil: Verhoogd evasion in sandstorm.
Ice Body: Tijdens hail krijgen deze pokemon er hp bij.
Leaf Guard: voorkomt dat de pokémon een status kan krijgen van een tegenstander bij zonnig weer.
Swift Swim: In regen wordt de speed verdubbelt van deze pokemon.
Hydratation: herstelt iedere beurt status elments als het regent.
Flower Gift: Maakt zichzelf en zijn partner (double & tripple battle) sterker. De Attack & defence van de vechtende pokemon gaat met 50 % omhoog. Cherrim is de meest bekende pokémon met deze ability.
Chlorophyll: Als sunny day in effect is is de speed verhoogd.
Solar Power: Als sunny day in effect is verlaagt je hp maar je SpAtk verhoogt.

Welke pokémon deze ability’s hebben kan je in pokédexen op het net terugvinden.

De weer pokémon:


Castform
 is ontwikkeld door mensen, om het weer beter te begrijpen. Schijnt de zon, dan verandert hij in het vuur type, ook verandert zijn vorm. Dit geldt ook voor de ijs en water typen, alleen niet voor een sandstorm.

Deerling & Sawsbuck zijn eveneens pokémon die van vorm veranderen.
Maar niet zo extreem als Castform.

Bekende Pokémon die het weer teniet doen:

Rayquaza -> Air lock: Deze ability zorgt dat het weer niet werkt, als je een solarbeam doet met rayquaza in battle moet je gewoon laden, ookal is er een hevige zon.
Golduck -> Cloud nine: Deze ability zorgt dat het weer niet werkt, als je een solarbeam doet met golduck in battle moet je gewoon laden, ook al is er een hevige zon.

Weer effecten in competitieve pokémon gevechten:

Weerseffecten worden in de matagame gebruikt.
Op tornooien zijn ze meestal verboden.

Meest gebruikte weerseffecten zijn
Sunny Day & Rain teams

Sandstorm teams worden zelden gebruikt.
Dit opdat je dan te beperkt zit in keuze tussen verschillende pokemon.
Bijna alle pokémon die tegen Sandstorm kunnen hebben tevens dezelfde weakness.

Effecten van intens zonlicht in detail:

– Versterkt de kracht van vuur-type aanvallen met 50%.
– Verminderd de kracht van water-type aanvallen met 50 %.
– Laat je zonder te laden SolarBeam gebruiken.
– Verlaagt de accuracy van Thunder en Hurricane tot 50 %.
– Moonlight, Synthesis en Moring Sun recoveren 2/3 van de max HP. (in de 2de generatie was dit het volledige HP)
– In Generatie V, wordt Growth sterker. Het verhoogt de Attack & Special Attack met elk 2.
– Veranderd Weather Ball in een vuur-type move en verdubbeld zijn kracht. (power van 100)
– Verminderd de kans dat pokémon de status frozen krijgen.
– Ability Solar Power doet pokémon met deze ability 12% HP verliezen per beurt, hun Special Attack wordt 50% sterker.
– De ability Chlorophyll verdubbeld de speed.
– De ability Dry Skin doet pokémon 12.5% HP verliezen per beurt.
– De ability Leaf Guard herstelt na elke beurt de status van een pokémon.

Effecten van intense regenval in detail:

– Versterkt de kracht van Water-type moves met 50%.
– Verlaagt de kracht van Vuur-type moves met 50 %.
– SolarBeam zal maar half zoveel effect hebben als normaal.
– Thunder & Hurricane werken met 100% accuracy. Deze zullen dus veel vaker raken.
– Thunder heeft vanaf de D/O generatie 30% kans om door Protect en Detect te hitten.
– Moonlight, Synthesis & Morning Sun recoveren 1/4 van de max HP.
– Veranderd Weather Ball in een Water-type move en verdubbeld zijn kracht. power van 100.
– De ability Hydration herstelt na elke beurt de status van een pokémon.
– De ability Rain Dish herstelt per beurt 6.25% HP.
– De ability Dry Skin herstelt per beurt 12.5% HP.

– In Pokémon Mystery Dungeon zullen pokémon niet meer exploderen.

 

Effecten van een zandstorm in detail:

Doet schade aan alle pokémon die niet Rock-, Ground-, of Steel-type zijn.
– Doet geen schade aan pokémon met de volgende abilities: Sand Veil, Sand Rush, Sand Force, Overcoat, Magic Guard
– Special Defense van alle Rock-type Pokémon stijgt met 50%.
– SolarBeam zal maar half zoveel effect hebben als normaal.
– Moonlight, Synthesis & Morning Sun recoveren maar 1/4 van de max HP.
– Weather Ball wordt nu een Rock-type move zijn kracht verdubbeld ( power 100), – Castform heeft geen zandvorm en blijft in zijn normale vorm op het veld.
– Ability sand Veil: laat de evasion stijgen met 1 level.
– Ability sand Force: versterkt Ground-type, Rock-type & Steel-type moves met 33%.
– Ability sand Rush: verdubbeld speed.

Effecten van een hail in detail:

– Doet schade aan alle pokémon die geen Ice-type zijn.
– Doet geen schade aan pokémon met de volgende abilities: Ice Body, Snow Cloak, Magic Guard, Overcoat.
– Blizzard werkt met 100% accuracy.
– Vanaf Pokémon Diamond and Pearl, generatie 30% kans om door Protect en Detect te hitten met Blizzard.
– SolarBeam zal maar half zoveel effect hebben als normaal.
– Moonlight, Synthesis & Morning Sun recoveren maar 1/4 van de max HP.
– Veranderd Weather Ball in een Ice-type move en verdubbeld zijn kracht. (power 100)
– Ice Body herstelt per beurt 6.25% HP.
– Snow Cloak laat de evasion stijgen met 1 level.

Effecten van een fog in detail:

– Verlaagt de accuracy van alle vechtende Pokémon.
– Voorlopig zijn er nog geen pokémon bekend die fog (=mist) veroorzaken.
– Weather Ball blijft een normaaltype move zijn kracht verdubbeld ( power 100)
– Castform heeft geen fog vorm en blijft in zijn normale vorm op het veld.

Effecten van een Shadow sky in detail: (enkel in Pokémon XD)

– Wordt veroorzaak door de move Shadow Sky.
– Doet schade aan alle niet Shadow pokémon.
– Weather Ball blijft een normaaltype move zijn kracht verdubbeld ( power 100)

0
0

Door Bloom