Hobbygamers.be is a Dutch site, use google translate to translate the site in English
Gebruik de Color selector
Deze gaat ongewenste evolutie tegen, zo kan je instellen dat bepaalde kleuren niet mogen gebruikt worden in de simulatie of in een deel van de simulatie.
Zelf nog nooit gebruikt, maar het kan soms nuttig zijn.
Dit is de laad Bibites knop
Laad Bibites uit een eerdere simulatie of Bibites die je online heb gevonden.
Bibites zijn bestenden die eindigen op .bb8 of .json
Wanneer je een .zip hebt zal je deze eerst moeten uitpakken.
Na het saven moet je de Bibites 1 voor 1 in de wereld plaatsen.
Dit doe je met een klik van de linker muistoets.
standaard staat de oriëntatie op “random”persoonlijk vind ik het makkelijker als het uit staat.
Je Wil je Bibites namelijk richten naar het eten.
Laden & saven van een wereld.
Dit zijn uiteraard 2 belangrijke knoppen. Je wil je werk immers kunnen opslaan & opnieuw laden.
Opgelet: Je moet eerst de settings geladen hebben of de settings ingesteld hebben !
De Pauze &Start balk
Hiermee kan je een simulatie pauzeren en herstarten.
De evolutie snelheid van The Bibites kan je niet aanpassen, je de Bibites zelf wel sneller laten gaan, maar dit gaat ten koste van nauwkeurigheid. Snelle werelden zijn ook zelden leefbaar.
Een snelheid van 1 is standaard en een snelheid tot 1,5 komt wel eens voor in save files.
In principe is snelheid ook niet belangrijk bij een simulatiesoftware waar je settings, Bibits en wereld files kan uitwisselen met elkaar.
Rechts bovenaan het scherm vind je de volgende gegevens:
INFO:
Deze info tap is heel belangrijk, hij geeft heel wat informatie over je wereld weer.
Bibits bestanden worden in Windows standaard in de volgende map opgeslaan:
C:\Users\Gebruikersnaam\AppData\LocalLow\The Bibites\The Bibites
Dit zijn eigenlijk tijdelijke mappen, sommige opschoonsoftware maakt deze mappen leeg.
Haal na een simulatie dus altijd je autosaves uit deze map.
Doe je linker muisknop op een Bibite dan krijg je de STATS:
Hier vind je een overzicht van alle genen die de Bibit heeft.
Hiervoor verwijs ik naar de Gene settigs, hier kan je monemteel toch niets aan aanpassen.
Het aantal zintuigen ligt vast en dat zijn er 23:
- Constant: altijd gelijk aan één. Handig voor constant gedrag, meestal gelinkt met vooruit gaan, en soms ook een draaien, je krijgt dan een draaiende bibit, die het natuurlijk niet lang zal volhouden.
- Energy: hoeveel energie de bibite heeft?
- Maturity: hoe volwassen de bibite is (1 wanneer kan reproduceren)
- Liferatio: hoe vol is de gezondheid van de bibite?
- Spee: hoe snel gaat de bibite?
- Dist2bibite: hoe dichtbij de dichtstbijzijnde bibite die hij ziet gaat
- Angle2bibite: de hoek naar de dichtstbijzijnde bibite die hij ziet
- Dist2pellet: hoe dichtbij gaat de dichtstbijzijnde pellet?
- Angle2pellet: de hoek ten opzichte van de dichtstbijzijnde pellet die hij ziet
- nBibite: aantal bibites dat het ziet
- nPellet: aantal pellets dat het ziet
- Rbibite: de rode gradiënt van de dichtstbijzijnde bibite die hij ziet
- Gbibite: de groene gradiënt van de dichtstbijzijnde bibite die hij ziet
- Bbibite: de blauwe gradiënt van de dichtstbijzijnde bibite die hij ziet
- clkTic: Interne timer (1s aan, 1s uit (werkelijke periode bepaald door)
genen)) - clkMinut: een soort chronometer, telt de tijd, krijgt reset door een output neuron
- clkTimeAlive: Tijd verstreken sinds de bibit was geboren.
- PheroSense1: hoeveel rode feromonen neemt het waar.
- PheroSense2: hoeveel groene feromonen neemt het waar.
- PheroSense3: Hoeveel blauwe feromonen neemt het waar.
- AngleToPhero1: Hoek ten opzichte van de rode feromonen die het waarneemt.
- AngleToPhero2: Hoek ten opzichte van de groene feromonen die het waarneemt
- AngleToPhero3: Hoek ten opzichte van de blauwe feromonen die het waarneemt
Wat wil de Bibit bereiken ?
- Forward: hoeveel wil het vooruit gaan?
- Backward: hoeveel wil het achteruit?
- Turnleft: hoe graag wil het naar links?
- TurnRight: Hoe graag wil hij naar rechts?
- Want2lay: Wil het een ei leggen? (>=0,5 is ja)
- Want2eat: Wil het de korrels eten die het aanraakt? (>=0,5 is ja)
- Want2sex: wordt niet meer gebruikt (maar werd gebruikt voor reproductie/seksuele doeleinden)
- Grab: wil het (met de mond) grijpen wat het aanraakt? (>=0.75 is ja)
- clkReset: Wil het zijn interne klok Resetten? chronometer? (>=0,75 is ja)
- Pherout1: Hoeveel rode feromonen produceert het? (standaard is 0)
- Pherout2: Hoeveel groene feromonen wil het produceren? (standaard is 0)
- Pherout3: Hoeveel blauwe feromonen produceert het ? (standaard is 0)
- Want2grow: Hoeveel wil het groeien (volwassen)?
- want2Heal: Hoeveel wil het genezen?
- want2Attac: Hoe gewelddadig is hij, wil het anderen aanvallen?
Notitie:
Alle output-neuronen (tenzij gespecificeerd) hebben een standaard waarde van 0,5
“View Expanded Window” van deze Bibit