Hobbygamers.be is a Dutch site, use google translate to translate the site in English
Wanneer je The Bibites opent ziet het er ongeveer zoals hierboven uit.
Eigenlijk kan je gewoon meteen op “Start” drukken om een simulatie te starten, maar je kan je simulatie veel succesvoller maken door enkele instellingen te wijzigen.
The Bibites 0.4 het starten van een simulatie.
Het is zo goed als onmogelijk om elke parameter van het programma te overlopen, maar we kunnen je wel helpen om een simulatie op te starten.
Je zit nu in het Simulation menu. (logo hierboven)
Je kan best de volgende aanpassingen doen
World Parameters:
-Size of the simulation Area of vrij vertaald de grote van je wereld.
Standaard 1500 u, wat voor zowat alle computers goed te doen is, dit hoef je dus niet aan te passen.
De grootte van de simulatie heeft wel een significante invloed op hoe Bibites evolueren, een kleinere wereldomvang kan een effect creëren dat vergelijkbaar is met de wet van Fosters (ook bekend als het eilandeffect). Deze kleine wereldomvang zou in theorie bronnen zoals pellets kunnen beperken, wat op zijn beurt Bibites kan dwingen kleiner te worden en de totale populatie kleiner te maken vanwege de selectieve druk die voorhanden is. Bibites kunnen hun toevlucht nemen tot kannibalisme als een manier om overbevolking tegen te gaan.
De grootte van de simulatie heeft ook een direct effect op de genetische diversiteit in de bibite-populatie. Een grotere wereld zorgt voor meer isolatiemogelijkheden en dus voor uiteenlopende evolutie.
De wereld grootte is de instelling die de grootste impact heeft op de simulatieprestaties, hoe groter de simulatie grootte hoe meer pellets & bibites er zullen zijn. Verdubbeling van deze parameter zal het toegankelijke simulatiegebied ongeveer verviervoudigen.
De parameters worden uitgedrukt in eenheden (u), de afstandseenheid in The Bibites. Als referentie zal een volwassen bibite (met een groei van 1.0) en een genetische grootte van 1.0 zal 10u meten.
We dus raden aan deze gewoon standaard op 1500 te houden, behalve als je op een heel oude computer wil simuleren ofzo.
Biomass Density
Deze geeft aan hoeveel plantmateriaal er aanwezig is in de simulatie, met deze factor kan je makkelijk spelen.
Pellet Spaw Number Factor
Met deze factor kan je het aantal eilandjes met plantmateriaal instellen.
Dit is eveneens een leuke factor om mee te spelen, zo kan je 2 eilanden maken en op elk eiland een bepaald soort Bibite plaatsen en dan zie wie er het beste evolueerd.
Plant Growth
Hiermee stel je in hoe snel je planten groeien, dit is een leuke factor om mee te spelen. Wanneer je plantne heel snel groeien trekken ze mogelijk verschillende Bibites aan.
Bibite spawn cap – best in te stellen
De bibite spawn cap moet gebruikt worden om te voorkomen dat er te veel nieuwe generatie 1 bibites tevoorschijn komen.
Limit Bibite Birth – best in te stellen
Wanneer je deze op bijvoorbeeld 500 plaatst zullen er niet meer dan 500 Bibites in je simulatie zitten.
Enable Meat Rotting – best uitzetten
Laat het vlees slecht worden.
Standaard staat dit ingesteld, maar wanneer je dit niet doet zet je de deur op een kier voor aasetende Bibites. Doe je dit niet dan zullen eer veel vaker plant etende Bibites voor komen in je simulatie.
We raden aan dit uit te zetten om zo een diversere simulatie te bekomem.
Genen
Genen worden van generatie op generatie doorgegeven en zullen dus ook wijzigen naarmate de simulatie vordert.
Je steld hier dus enkel de sart genen in vanaf generatie 2 kan er al iets veranderd zijn. Standaard zijn deze veranderingen klein en amper merkbaar.
Je kan hier op Randomize klikken om eens een ander soor Bibite te gebruiken, maar het is niet zeker of deze het langer uithouden dan de standaard Bibite.
Visible Genes
Dit zijn visuele genen, dus zichtbaar op het scherm.
Uiteraard zitten hier de kleur genen onder. (Red Color, Green Color & Bleu Color)
Mouth Strength & Defence
Spreekt voor zich, sterkte van de mond & verdediging.
– Mouth Strength is standaard 1 str/u (1 krachte per grote) Dit wil zeggen dat een grotere Bibite meer kracht heeft dan een kleine.
– Defence is standaard 2,5 DEF
Synapse Mutation & Neuron Mutation Probabilities
Deze instellingen bepalen hoe snel een Bibit zal evolueren, hoe meer % hoe sneller mutatie zal plaats vinden. |
Herding Genes:
Dit zijn alle instellingen die te maken hebben met groepsvorming.
Leuk om mee te spelen, maar in een standaard simulatie zijn dat genen die niet belangrijk zijn. Het bepaald natuurlijk wel het gedrag van de Bibites.
Settings
Heel lang mee bezig geweest, vooral omdat ik het zelf nog niet zo goed wist. ik lees het vanavond nog eens na.
Ik heb ook veel te veel screens gemaakt, deze kunnen elders misschien nog dienen ofzo.
Vandaar dus al dat gedoe op de oude computer, The Bibites
Een beetje laat voor mij, maar er staan wel goede tips en links bij
Goed geschreven, wel een beetje jammer dat er zo een tekst nodig is om de werking van The Bibites uit te leggen.