Hobbygamers.be is a Dutch site, use google translate to translate the site in English

Wanneer je The Bibites opent ziet het er ongeveer zoals hierboven uit.

Eigenlijk kan je gewoon meteen op “Start” drukken om een simulatie te starten, maar je kan je simulatie veel succesvoller maken door enkele instellingen te wijzigen.

The Bibites 0.4 het starten van een simulatie.

Het is zo goed als onmogelijk om elke parameter van het programma te overlopen, maar we kunnen je wel helpen om een simulatie op te starten.

Je zit nu in het Simulation menu. (logo hierboven)

Je kan best de volgende aanpassingen doen

Cheat Options :hobbygamer

Bij “Cheat options” pas je best het volgende aan, dit helpt om je simulatie te versnellen en de kans om eem succesvolle simulatie te bekomen.

– Helpful Initial Connections
Hier stel je het aantal nuttige connecties in voor de aller eerste Bibites in je simulatie. Uiteraard plaats je dit meteen best op het maximum.

Deze instelling kan je in de huidige The Bibites versie niet opslaan in een settings file en zal je dus elke keer moeten aanpassen.

– Automatic Void Avoidance
Met deze instelling zullen Bibites automatisch de leegte buiten de wereld vermijden. Met deze instelling zet je als het ware een glazen wand rond je wereld. Dit helpt onnodig sterven van Bibites te voorkomen waardoor je simulatie sneller evolueert.

World Parameters:

-Size of the simulation Area of vrij vertaald de grote van je wereld.

Standaard 1500 u, wat voor zowat alle computers goed te doen is, dit hoef je dus niet aan te passen.

De grootte van de simulatie heeft wel een significante invloed op hoe Bibites evolueren, een kleinere wereldomvang kan een effect creëren dat vergelijkbaar is met de wet van Fosters (ook bekend als het eilandeffect). Deze kleine wereldomvang zou in theorie bronnen zoals pellets kunnen beperken, wat op zijn beurt Bibites kan dwingen kleiner te worden en de totale populatie kleiner te maken vanwege de selectieve druk die voorhanden is. Bibites kunnen hun toevlucht nemen tot kannibalisme als een manier om overbevolking tegen te gaan.

De grootte van de simulatie heeft ook een direct effect op de genetische diversiteit in de bibite-populatie. Een grotere wereld zorgt voor meer isolatiemogelijkheden en dus voor uiteenlopende evolutie.

De wereld grootte is de instelling die de grootste impact heeft op de simulatieprestaties, hoe groter de simulatie grootte hoe meer pellets & bibites er zullen zijn. Verdubbeling van deze parameter zal het toegankelijke simulatiegebied ongeveer verviervoudigen.

De parameters worden uitgedrukt in eenheden (u), de afstandseenheid in The Bibites. Als referentie zal een volwassen bibite (met een groei van 1.0) en een genetische grootte van 1.0 zal 10u meten.

We dus raden aan deze gewoon standaard op 1500 te houden, behalve als je op een heel oude computer wil simuleren ofzo.

Biomass Density
Deze geeft aan hoeveel plantmateriaal er aanwezig is in de simulatie, met deze factor kan je makkelijk spelen.

Pellet Spaw Number Factor
Met deze factor kan je het aantal eilandjes met plantmateriaal instellen.
Dit is eveneens een leuke factor om mee te spelen, zo kan je 2 eilanden maken en op elk eiland een bepaald soort Bibite plaatsen en dan zie wie er het beste evolueerd.

Plant Growth
Hiermee stel je in hoe snel je planten groeien, dit is een leuke factor om mee te spelen. Wanneer je plantne heel snel groeien trekken ze mogelijk verschillende Bibites aan.

Bibite spawn cap – best in te stellen :hobbygamer
De bibite spawn cap moet gebruikt worden om te voorkomen dat er te veel nieuwe generatie 1 bibites tevoorschijn komen.

Limit Bibite Birth – best in te stellen :hobbygamer
Wanneer je deze op bijvoorbeeld 500 plaatst zullen er niet meer dan 500 Bibites in je simulatie zitten.

Enable Meat Rotting – best uitzetten :hobbygamer
Laat het vlees slecht worden.
Standaard staat dit ingesteld, maar wanneer je dit niet doet zet je de deur op een kier voor aasetende Bibites. Doe je dit niet dan zullen eer veel vaker plant etende Bibites voor komen in je simulatie.
We raden aan dit uit te zetten om zo een diversere simulatie te bekomem.

Energy Balance (plant & vlees)

Bij energiebalans zijn de enige instellingen die nuttig  zijn de Materials Parameters.
Deze bepalen hoe voedzaam het eten van de Bibites is.

Leuke parameters om een beetje mee te spelen, maar je hoeft ze in principe niet aan te passen.

Genen

Genen worden van generatie op generatie doorgegeven en zullen dus ook wijzigen naarmate de simulatie vordert.
Je steld hier dus enkel de sart genen in vanaf generatie 2 kan er al iets veranderd zijn. Standaard zijn deze veranderingen klein en amper merkbaar.

Je kan hier op Randomize klikken om eens een ander soor Bibite te gebruiken, maar het is niet zeker of deze het langer uithouden dan de standaard Bibite.

Visible Genes

Dit zijn visuele genen, dus zichtbaar op het scherm.
Uiteraard zitten hier de kleur genen onder. (Red Color, Green Color & Bleu Color)

Diet

0,50 = Omnivoor (alles eters)
Deze Bibites kunnen zowel plantmateriaal als vlees eten, maar zijn bij beide materialen iets minder efficiënt in het verteren (omzetten naar energie). In The Bibites is dit een leuke instelling als je snel verschillende soorten Bibites wil ontwikkelen. De Bibites zullen met standaard instellingen eerder plant materiaal eten omdat dit veelvuldig beschikbaar is.

Memsen zijn ook omnivoren, dit verklaart meten ook waarom de menselijke soort zo succesvol is.

0,00 = 100% Herbivoor (planteneter)
Dit gedrag wordt bepaald door een strikt herbivoor en vegetarisch dieet. Dit is de meest voorkomende aanpassing aangezien plantenpellets de meest voorkomende energiebron in de simulatie zijn. Herbivore Bibites hebben de neiging hun dieetgenen te optimaliseren om zich uitsluitend op planten te concentreren.

1,00 = 100% Carnivoor (vleeseter)
Dit gedrag wordt bepaald door een strikt op vlees gebaseerd dieet. Om deze aanpassing te bevorderen, moet je Meat Pellets als voedselbron te bevorderen. Dingen doen zoals het verhogen van de energie-tot-lichaamverhouding, of het uitzetten van het rotten van vlees zal de evolutie van vleeseters waarschijnlijker te maken.

View Angle = De Kijkhoek

– 0 graden: hij kijkt hij enkel recht voor zich uit

– 180 graden: Standaard ziet een Bibite erecht voor zich uit en beide zijkanten zoals ook wij als mens dit ook doen.

– 360 graden: De Bibite ziet alles rond zich en is het beste bewust van zijn omgeving.

View Radius = De kijkafstand
Dit bepaald hoe ver de Bibite kan zien, dit is een leuke instelling in combinatie met de kijkhoek.

– Mimimaal 10u = zichzelf en heel dicht rondom zichtbaar

– Standaard = 75u wat goed genoeg is

– Maximaal 200u = 20 keer zijn lichaamsgroote

De Ultieme Bibite zou 360 graden moeten kunnen zien en 200 u in afstand. Met deze instellingen weet de Bibite perfect wat er in zijn omgeving gebeurd.
De parameters worden uitgedrukt in eenheden (u), de afstandseenheid in The Bibites. Als referentie zal een volwassen bibite (met een groei van 1.0) en een genetische grootte van 1.0 zal 10u meten.

Mouth Strength & Defence

Spreekt voor zich, sterkte van de mond & verdediging.

– Mouth Strength is standaard 1 str/u (1 krachte per grote) Dit wil zeggen dat een grotere Bibite meer kracht heeft dan een kleine.

– Defence is standaard 2,5 DEF

Synapse Mutation & Neuron Mutation Probabilities

Deze instellingen bepalen hoe snel een Bibit zal evolueren, hoe meer % hoe sneller mutatie zal plaats vinden.

 

Other Genes:
Niet alles is hier even belangrijk, ik overloop de belangrijkste hier.
– Lay Time – standaard 15s
De tijd die nodig is tussen het leggen van een ei en het beginnen met het leggen van een nieuw ei.
– Broed tijd – Standaard 20s
De tijd dat de Bibite een ietje bij zich houd
– Hatch time – Standaard 10s
Bepaald hoe snel eitjes uitkomem, bepaald ook hoe ontwikkeld de baby Bibite is. Let wel op hoe langer het duurt alvorens een ei uitkomt hoe meer energie dat koste aan de Bibite

Herding Genes:
Dit zijn alle instellingen die te maken hebben met groepsvorming.
Leuk om mee te spelen, maar in een standaard simulatie zijn dat genen die niet belangrijk zijn. Het bepaald natuurlijk wel het gedrag van de Bibites.

Settings

Nu we door alle instellingen zijn geweest is het een goed idee om je aanpassingen op te slaan.

Dit doe je via Save Silulation.
Als je in een volgende simulatie dezelfde instellingen wenst te gebruiken klik je op Load Simulation settings. Hellaas zijn niet alle instellingen opgeslaan in de settings file. (zie eerdere vermelding)

In dit scherm kan je ook LOAD SIMULATION SETTINGS gebruiken, dit moet je elke keer doen als je jouw opgeslagen instellingen wenst te gebruiken. DUS OOK WANNEER JE EEN WORLD SAVE LAADT.

Verder kan je nog terug gaan naar “Spite Generator” Dit scherm brengt je terug naar Genes. Jammergenoeg ontbreken er hier nog wel enkele zoal herding.
Bibites die je maakt met de Spite Generator kan je wel exporteren. Zo kan je ze later ook in een nieuwe wereld laden.

Het is echter makkelijker om gewoon online enkele Bibites te downloaden. Dit kan via:

 

0
0

Door Darcy

4 gedachte over “The Bibites 0.4.2 Belangrijke instellingen”
  1. Heel lang mee bezig geweest, vooral omdat ik het zelf nog niet zo goed wist. :scratch: ik lees het vanavond nog eens na.
    Ik heb ook veel te veel screens gemaakt, deze kunnen elders misschien nog dienen ofzo.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
:heart: 
:rose: 
:lach: 
:whistle: 
:yes: 
:ween: 
:mail: 
:jammer: 
:unsure: 
o-) 
:fluiten 
:fluiten2 
:lol 
:money 
:fuck 
:aengel2: 
:cheerleader 
:~ 
;o) 
:kwaad 
B) 
:DD 
:p 
:XD 
:XP 
:-/ 
;p 
Oo) 
:eitje 
:ei2 
:gamershalloween 
:gamershalloween2 
:hobbygamer 
:aengel: 
:pica 
:modderkieken 
:wobbo 
:sintJ: 
:sintOO: 
:sintXD: 
:candy 
more...