Home › Forums › Teksten, Projecten & Ontwerp › The Bibites – test resultaten
- Dit onderwerp bevat 11 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 2 jaren, 4 maanden geleden door Bloom.
-
AuteurBerichten
-
-
6 augustus, 2022 om 23:44 #13016D.eigenaarSleutelbeheerder
***** Bevindingen staan nog door elkaar (dit staat ook in het “teksten, Projecten & Ontwerp” gedeelte , Bloom kan ook stukken uit dit topic gebruiken om haar tekst aan te vullen*****
Hoofdstuk: Elektrisch verbruik
Iedereen heeft nog wel ergens een oude laptop of PC staan.
Als je heel lange simulaties wil uitvoeren, dan zou je daar logischerwijs een oude computer kunnen voor gebruiken. Dan dient deze toch nog voor iets meer.Laptops zijn doorgaans zuiniger dan vaste computers, dus kan je beter voor een laptop kiezen, zeker als je lange simulaties wil draaien.
De test laptop is echt traag, je kan er eigenlijk nog weinig mee doen.
Opstarten duurt zo ongeveer 5 minuten.Daarna gebruikt Windows 10 het volgende:
Juist, gewoon Windows laten werken kost al een behoorlijk percentage van de processor.
Dat de processor maar maximaal 1 Ghz aan kan helpt natuurlijk ook niet echt in de snelheid.Windows 10 + The Bibites geeft het volgende:
Elektrisch verbruik:
De accu van de laptop is zo goed als dood, ze houdt het een 5 tal minuten uit.
Wanneer de laptop aanstaat gaat het batterij opladen lampje met lange tussen pauzes aan & uit.Elektrisch verbruik enkel Windows 10: (geen internet)
- Watt 11,5 w
- Stroom 0.13 A
- Watt max 18,5 w (vast als de batterij laadt)
Elektrisch verbruik enkel Windows 10, screensaver bubbels: (geen internet)
- Watt 14,4 w
- Stroom 0.16 A
- Watt max 18,5 w (vast als de batterij laadt)
Elektrisch verbruik met de Bibites actief: (test van 4 uur, geen internet)
- Watt 14,4 w
- Stroom 0.16 A
- Watt max 18,5 w (vermoedelijk als de batterij oplaadt)
Besluit:
De simulatie geeft maar een klein effect op het totaal verbruik van de laptop, ondanks dat dit heel wat van de processor vraagt.
Totaalverbruik: Watt 14,4 w
Het laten aanstaan van een screensaver kost even veel energie als de simulatie.
Verbruik van de Bibites:
- 2.9 watt
- 0.03 A
Dit extra verbruik komt ongeveer overeen met het verbruik van een nachtlampje / sfeerlampje (led)
Maar wat als je nu toch nog een vaste computer hebt staan, wat is het verbruik dan ?
Ik kan niet elke computer die er bestaat testen en nam dus een vaak verkochte soort.Deze vaste computer is nog perfect bruikbaar ondanks dat hij uit 2012 of 2013 komt.
Computers met ongeveer deze specificaties worden nog steeds verkocht, maar niet voor gaming.
Het is prima mogelijk op deze computer te werken (ook tijdens het draaien van een simulatie)Gebruik Windows 10:
xxxxx
Windows 10 + The Bibites geeft het volgende:
xxxx
Elektrisch verbruik:
!!! scherm is niet meegeteld in het verbruik, dit gebruik je immers enkel als je met de computer werkt, niet als enkel de simulatie loopt, toetsenbord & muis aangesloten!!!
Elektrisch verbruik de computer zit in het stopcontact:
- Watt 1,5 w een echte sluipverbruiker dus
Elektrisch verbruik enkel Windows 10: (geen internet)
- Watt 26,0 w
- Stroom 0.14 A
Elektrisch verbruik met de Bibites actief: (test van 1 uur, geen internet)
- Watt 46,0 w
- Stroom 0.21 A
Besluit:
De simulatie heeft een veel groter effect op het verbruik van de vaste computer, maar het is wel mogelijk om op de vaste computer te werken wanneer de simulatie draait.
Totaalverbruik: Watt 46 w
Verbruik van de Bibites:
- 20 watt
- 0.07 A
Het extra verbruik komt ongeveer overeen met het verbruik van een vijverpomp, een 1 LED TL buis van 120cm of 150 cm
-
6 augustus, 2022 om 23:45 #13017D.eigenaarSleutelbeheerder
Instellingen van de simulatie waarmee de computers werden getest:
Ik gebruikte het settings bestand van Bloom met als enige aanpassing “Helpful Initial Connections” plaatste ik op 4. Dit zou sneller tot resultaat moeten leiden dan de standaard instelling.
Verder drukte ik gewoon op start en liet de simulatie 4 uur lopen.De simulatie werd gedaan met The Bibites 0.4.2.
Download wereld file Start van de simulatie
Resultaat van de simulatie:
Na 1 uur simuleren had ik nog geen stabiele populatie. De beestjes leefden lang, maar ze produceerden onvoldoende eitjes om voldoende nieuwe beestjes te verkrijgen.
Na 2 uur simuleren nu liepen er beestjes rond van de 2de en 3de generatie, sommige hadden ook een andere kleur van oogjes. Nog steeds geen stabiele hoeveelheid, maar wel reeds verschillende soorten / generaties van beestjes.
Na 3 uur simulatie nu liepen er beestjes rond van de 1ste,2de,3de en 4de generatie. Er zijn ook meer beetjes te vinden dan vroeger, dit toont aan dat ze voldoende lang leven en voldoende eitjes leggen om een stabiele hoeveelheid beestjes te behouden. Vooral generatie 3 en 4 zijn in de meerderheid.
Na een simulatie van 4 uur werd het interessant, de beestjes zijn in aantal verdubbeld ten opzichte van 2 uur simuleren. Dit duid op een stabiele populatie, met meer beestjes dan origineel ingesteld. Generatie 5 is in de meerderheid, ook zijn er nog beestjes van generatie 4 aanwezig, er zijn ook reeds een paar beestjes van generatie 6 te vinden.
Na een simulatie van 5 uur, generatie 7 dient zich aan en het aantal beestjes blijft toenemen.
Hoofdstuk Review van The Bibites 0.4.2
Deze simulatiesoftware is nog lang niet afgewerkt, er is vermoedelijk nog een 5 tal jaar werk aan om het beter te maken.
Positieve punten: Negatieve punten: – Er wordt nog aan het programma gewerkt – Stelt grafisch niet veel voor – Een trage computer is geen probleem
– Je kan het niet sneller laten werken – Is heel stabiel en crasht zelden – Te weinig documentatie – Gratis – Moeilijk te verstaan programma – Je kan zelf spelen met de Bibites
(doden, eten geven, eitjes laten leggen)– Je kan de simulatie parameters niet aanpassen eens de simulatie gestart is – Je kan instellingen, wereldbestanden & Bibit files opslaan en uitwisselen met andere gebruikers
– Bestanden worden in AppData opgeslaan en niet in documenten
– Geen installatie nodig
-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-
Dit is een test opstelling, dit topic is nog niet afgewerkt !
-
7 augustus, 2022 om 10:01 #13020D.eigenaarSleutelbeheerder
Plaats gereserveerd voor nog een hoofdstuk.
-
8 augustus, 2022 om 10:59 #13033BloomSleutelbeheerder
Leuk dat ik er stukken mag uit gebruiken, maar van het extra verbruik lig ik niet echt wakker. Ik ze The Bibites enkel aan wanneer ik op mijn computer zit of om er naar te kijken en dan ga je dat op het einde van het jaar echt niet zien op je elektriciteitsfactuur.
-
8 augustus, 2022 om 13:59 #13035Cox CosDeelnemer
Je wilt niet weten wat een strijkijzer verbruikt.
En strijken duurt lang.
1 week de strijk is misschien een hele maand bibit
-
8 augustus, 2022 om 16:03 #13036DarcyDeelnemer
Je kan dat allemaal berekenen. Voor dat strijkijzer is het wat moeilijker, want je moet timen hoe lang je strijkt en het verbruik meten. ( of op het energielabel kijken)
Voorbeeld berekening verbruik met de oude vaste pc:
De pc staat altijd aan voor de simulatie en verbruikt bijgevolg constant.
uren / dag: 24 uur
dagen / jaar: 365
als je weet dat er 12 maanden zijn is dat (365 / 12) = 30,417 dagen per maand
Gemeten vermogen (afgerond): 50 watt
Gemeten sluipverbruik (afgerond): 2 watt
Actuele elektriciteitsprijs (duurste leverancier, naar boven afgerond) 0,5 € / kWhBerekening:
Jaarlijks energieverbruik: 24 x 365 x (50 watt / 1000) = 438 kWh
De energiefactuur komt echter maandelijks, dus aan dat jaarlijks verbruik heb je niet veel.
Ik reken op 30,417 dagen per maand:
Maandelijks energieverbruik: 24 x 30,417 x (50 watt / 1000) = 36,5 kWhMaandelijkse kostprijs simulatie: 36 kWh x 0,5 € = €18
Dat ga je dus een beetje voelen in je geldbeugel.Maandelijkse kostprijs sluipverbruik: 24 x 30,417 x (2 watt / 1000) = €1,46
-
8 augustus, 2022 om 16:54 #13038StellaDeelnemer
Ik heb een pc met een I9 9900K, de grafische kaart heb ik er uit genomen. Ook heb ik gedowngrade naar standaard snelheid & 16 GB RAM. De ram heeft wel Leds.
De pc heeft ook een kast ventilator, die heb ik laten aan staan gezien de zomerse temperaturen.Hierbij de gegevens van het verbruik:
Sluipverbruik: 1,9 W
Stroom: 0.04 AmpVerbruik met Windows 10 + antivirus:
Verbruik: 33 W
Stroom: 0.23 AmpVerbruik met Windows 10 + antivirus + bibit world file D.eig
Verbruik: 69 W
Stroom: 0.44 AmpBesluit:
Moderne vaste computers zijn dus niet zuiniger geworden, ze gebruiken net meer dan vroeger.
-
-
-
7 augustus, 2022 om 13:11 #13030AlexiaDeelnemer
Ik maak me de volgende bedenking bij de opgegeven cijfers
- Laptop 14,4 w totaal verbruik is meteen extra verbruik, want je kan die kan enkel gebruiken voor the Bibites.
- Vaste computer met the Bibites 46 w waarvan 20 w extra verbruik. hij verbruikt amper 5 w meer dan de laptop. Iets nieuwere computers zijn vast zuiniger waardoor het verschil nog beter zal meevallen. Ik ken overgens veel mensen die hun computer bijna de hele dag aan hebben. Dus die paar watt extra verbruik zal het niet maken.
EDIT door Alexia: 8-8-2022
ik heb het duidelijker omschreven.
-
8 augustus, 2022 om 10:41 #13032BloomSleutelbeheerder
Jouw wereld is veel efficiënter dan de mijne
ik heb na 56 uur simuleren amper 58 Bibites 😥 en er is voedsel aanwezig, 3298 planten & 995 vlees.
Anderzijds zit ik wel reeds met generatie 69 & 70 bezig, deze zouden veel efficiënter moeten zijn dan generatie 5 of 6.
ik ga mijn simulatie nog niet stop zetten, 58 is meer dan 50 hopelijk groeit mijn aantal Bibites nu ook sneller.
-
8 augustus, 2022 om 13:56 #13034Cox CosDeelnemer
Toch vreemd dat dit zo kan verschillen.
-
8 augustus, 2022 om 16:19 #13037DarcyDeelnemer
Het blijft een simulatie van evolutie, natuurlijk verschilt die van persoon tot persoon.
Het kan zelf zijn dat Bloom’s simulatie uiteindelijk beter scoort dan die van D.eig. Na 56 uur kan alles uitgestorven zijn
-
10 augustus, 2022 om 12:12 #13052BloomSleutelbeheerder
Ik ben gisteren herstart met D.eigs wereld, die produceerd veel meer Bibites en zal dus ook succesvoller zijn.
Op de Bibite pagina heb ik ook mijn saves weggehaald en vervangen door die van D.eig.
Vermoedelijk heb ik eind deze week opnieuw een save van 30 uur.
-
-
-
-
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.