Spreekbeurt over land (aarderijkskunde)

Home Forums Teksten, Projecten & Ontwerp Spreekbeurt over land (aarderijkskunde)

Weergave van 4 reactie threads
  • Auteur
      Yìhán
      Deelnemer

Welk land zou ik nemen?

China mocht ik niet nemen van de leerkracht want mijn mama is van daar.

België mocht ook niet. Je moest echt gaan opzoeken…

Wat moet ik zeker bespreken ?

Reliëf en de rivieren lijkt me voor de hand liggend maar verder weet ik het niet goed. :wacko:

De spreekbeurt moet 10 min duren en met Powerpoint, het moet 22 maart klaar zijn dus ik heb nog wat tijd. Het voorstellen moet pas na de meivakantie. maar de Powerpoint moet al opgestuurd zijn de 22ste.

Dit wordt ons enige punt voor dit vak, dus geen examen :yahoo:

Bloom
      Sleutelbeheerder

Als het de bedoeling is dat je het opzoekt, zou ik niets nemen dat in de buurt ligt.

Dus niet Frankrijk, Luxemburg of Nederland, de rest lijkt met wel te kunnen.

w&k
      Deelnemer

Waarom neem je Oekraïne niet?
      Het komt elke dag in het nieuws dus het super actueel.
      Helaas wegens een oorlog maar bon.

Oekraine is eerder een vlak gebied (laagland) met in het westen het Wolynisch plateau. Het land ligt tussen de Karpaten en het mid-Russisch plateau. Je hebt verschillende rivieren die doorheen Oekraïne meanderen dus het lijkt me ideaal om dit land te bespreken.

Stormy
        Deelnemer

Ik vermoed dat iedereen dit gaat nemen. :bye:

Volgens mij maakt het land niet zoveel uit. Het gaat erom dat je het opzoekt.

Ik zou het volgende bespreken:

1. Waar het ligt (kaart uit atlas, Google Maps) De buurlanden ook niet vergeten…

Eventueel de tijdzones vermelden. (= hoeveel uur verschil met ons)

2. De Hoofdstad, waar ligt die wat is de landstaal, godsdienst.

Aantal provincies / regio’s kan je vernoemen.

3. Toeristische bezienswaardigheden snel overlopen.
        <p style=”text-align: left;”>4. Zoals W&K aangeeft, is het reliëf belangrijk met daarbij de rivieren en of meren.</p>
        5. Industrie, zit er goud, zilver of iets anders in de bergen.

En dan zullen je 10 minuten wel om zijn zeker?

Tecna
      Deelnemer

Neem eens iets helemaal anders en maak het over <b>Tokelau. Een eilandengroep aan de andere kant van de wereld.</b>

Veel minder moeilijk dan een groot land bespreken en interessant omdat je kan spreken over vulkanisme en klimaat verandering.

Mogelijk kent de leerkracht nog wel het .tk domein. Dat werd in de jaren 2000 gebruikt voor allerhande websites.

Dat kan nu trouwens nog en ja hoor het is gratis.

Basis Informatie is makkelijk te vinden op Wikipedia maar je moet verder zoeken dan dat.

Interessant om te vermelden.

Waar het ligt en waar ligt Europa wanneer je Australië centraal op een kaart plaatst. (de meeste landkaarten geven dit weer)

Uur verschil, zuidelijk halfrond.

Klimaat

Wat is een Atol en hoe ontstaat het.

Wat is de ring op fire, (= vulkanisme en dat is leuk)

Vermeld ook de Tonga vulkaan die onlangs uitbaste en een vloedgolf veroorzaakte.

Het effect van klimaat verandering op de eilanden kan je ook vermelden. Ga je zeker wat van vinden.

Yìhán
      Deelnemer

Ik heb uiteindelijk Tonga genomen.

Dat was in  januari in het nieuws met die vulkaan uitbarsting. Gisteren een hele namiddag mee bezig geweest en ik zit op de helft denk ik.

Best wel leuk onderwerp, want je kan uitbreiden naar vulkanen en die zijn toffer dan een laagland of plateau  :DD

Weergave van 4 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.