Hoe boontjes klaarmaken

Home Forums Wetenschap, cultuur, politiek & techniek Hoe boontjes klaarmaken

Weergave van 5 reactie threads
  • Auteur
      Stormy
      Deelnemer

Weet iemand een recept voor princessenbonen ?

De kinderen willen eens wat anders, ik maak normaal altijd witte bonen klaar. Omdat je niet elke dag bonen wil eten heb ik nog nooit princessenbonen gemaakt

Wat ik normaal maak:

• witte bonen
      • gerookt spek
      • gram worst
      • 4 eetlepels tomatenpuree
      • zout, peper, marjolein 5 eetlepels tarwebloem
      • Uiteraard frituurolie
      Flora
      Deelnemer

Jij maakt het raar klaar vind ik.

Bonen maken is toch niet moeilijk?

Doe schoongemaakte bonen in een pot met ruim kokend water.
      Wacht, na ~7 min zijn ze beetgaar en na ~ 12 min zijn ze gaar.
      Na het afgieten kruid je ze met wat zout en nootmuskaat.

EN als je het een beetje vettiger wil smelt dan vlak voor het opdienen een klontje melkerij boter over de boontjes.

Bloom
      Sleutelbeheerder

Jeroen Meus heeft het gemaakt zoals ik het meestal maak.

https://dagelijksekost.een.be/gerechten/blinde-vink-met-sperzieboontjes

Alleen koop ik mijn blinde vinken gewoon bij de slager. :fluiten

1. Was de sperzieboontjes en knijp de topjes eraf.
      2. Breng een pot met water aan de kook en voeg er wat zout en een snuifje bicarbonaat aan toe. Kook de boontjes beetgaar (ong. 5 tot 7 minuten) en giet het kookvocht af.
      3. Zet een stoofpot op een matig vuur en smelt er een klontje (melkerij)boter in. Snipper de ui fijn en stoof de stukjes ui glazig.
      4. Doe de gekookte boontjes in de stoofpot en roer ze door de hete boter.
      5. Kruid de boontjes met (verse) nootmuskaat, peper van de molen en een snuifje zout.
      6. Voeg op het einde enkele druppels natuurazijn toe en roer de groentjes een laatste keer om.

Er is geen verschil tussen de volgende benamingen:

• sperzieboontjes & prinsessenboontjes al kun je die laatste vast duurder verkopen want er zit prinses in de naam :yes:  
      • melkerijboter, roomboter & goeiboter al verraad dat laatste meteen wel dat het lekkere boter is en geen plantaardige margarine :p
      Muza
      Deelnemer

Boontjes op voorhand deels klaargemaakt en daarna opgewarmd in de oven,  zodat je achteraf snel aan tafel kan.

Ik ben gewend om te koken voor een grotere groep mensen, waardoor de methode vooral nuttig is bij grotere gezinnen.

De chipolata’s in dit gerecht kunnen ook reepjes biefstuk zijn.

DEEL 1 voorbereiding:

1. Breng een pot met water aan de kook.
      2. Kook hierin aardappelen half gaar. (5 à 10 min)
      3. Haal de aardappelen er uit en kook nu de boontjes samen met enkele laurierblaadjes halfgaar ~ 4 minuten en giet het kookvocht weg.

4. Zet een pan op een hoog vuur met olijfolie of kruiden olie.
      5.Bak hierin de aardappelen een beetje zodat er zich een klein korst vormt op de aardappel.
      6. Bak ze niet volledig goud bruin of gaar, dat gebeurt pas in de oven.

De bedoeling van de korst is dat ze in de oven niet te plat worden gebakken.

7. Zet een 2de pan op een matig vuur met wat olijfolie of kruiden olie.
      voeg hierin de chipolata’s toe en bak ze voor
      8.Snipper intussen een ui fijn en stoof de stukjes ui glazig (samen met de chipolata’s)
      9.Doe de halfgare boontjes in de pan en roer ze door de hete olie.
      Eventueel voeg je hier spekreepjes toe, deze mag je nog niet helemaal bakken dit gebeurt pas in de oven.
      10.Doe de aardappelen en boontjes & co in de ovenschotel
      11. Kruid de schotel met peper van de molen, zout, tijm & nootmuskaat

Dit geheel kan je laten rusten tot de tafel gezet is of het voorgerecht opgegeten is.

DEEL 2 afwerken:

12. Plaats de ovenschotel in een voorverwarmde oven 180°c en laat een 4 tal minuten koken.

TER INFORMATIE:

Kruiden die het best passen het best bij aardappelen:

• tijm – past bij dit gerecht, kan prima op aardappelen maar is wel een hard kruid !
      • rozemarijn – mijn favoriet
      • paprikapoeder – een echte aanrader
      • marjolein
      • knoflook
      • salie
      • cajunkruiden

Bijkruiden kan met zout en peper + extra olijfolie, maar dit doe je normaal pas NA het opdienen.

Vandaar dat ze in tavernes vaak peper, zout, olijfolie, aceto balsamico (= soort azijn), op tafel staan hebben.

Darcy
      Deelnemer

Chipolata vind ik er wat raar bij.

Blinde vinken / Vogeltje zonder kop is echter heel lekker bij boontjes.

Bonen met vogels volgens Darcy :p

Kom van de aardappelen:

• Schil de aardappelen en snij ze in gelijke blokjes. Kook ze beetgaar in gezouten water in ~18 minuten.( af en toe eens in prikken)
      • Verwijder het harde steelstukje van de snijbonen en snij ze in reepjes. Voeg ze de laatste 3 minuten toe aan de aardappelen. Giet samen af.

Pan van het vlees:

• Smelt boter in een pan en kleur de blinde vinken bruin door eerst kort aan op een hevig vuur en verlaag dan het vuur. Voeg kruiden toe (peper, zout & tijm) zet een deksel op de pan. Laat de blinde vinken nog 5 minuten op een laag vuur verdergaren.
      • Voeg een gesneden ajuin toe aan de blinde vinken en laat die glazig braden
      • Voeg wijn toe aan de blinde vinken (indien je een saus wil kan je hier wortelen, prei en tomaat toevoegen) en laat zeker 15 min verder garen op een laag vuur.
      • Haal de vinken uit de pan en dik de saus met maizena.

Pan voor het afwerken van de boontjes

• Smelt de rest van de boter in een andere pan en stoof een 2de ajuin voor 2 minuten. Voeg dan de aardappelen en snijboontjes toe en bak ze 3 minuten aan. Kruid met tijm, peper en zout.

En nu heb je mondjes nodig om alles op te eten en de afwas is voor mama :yes:  

Stormy
      Deelnemer

Musa’s recept ziet er goed uit, maar ik had maar eten nodig voor 3 personen en dan valt de voorbereiding wat zwaar uit.

Ik heb dan maar Darcy’s recept gevolgd. De timing zit een beetje verkeerd.

Aardappelen max 15 minuten.

De snijboontjes kookte ik apart. Die heb ik langer opgezet maar daardoor waren ze ook volledig plat. :jammer:

De vogeltjes zonder kop waren heerlijk !!!

Als saus heb ik wel vleessaus uit verpakking genomen, gemengd met een beetje saus van het vlees en een extra scheutje wijn.

Ik heb voor alles melkerijboter gebruikt. Dus geen olie.

Resultaat: De buikjes zaten vol, maar het was zo lekker dat er nog bij had gekund.

Weergave van 5 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.