Capaciteitstarief- hoe aanpakken?

Home Forums Choppen – Pricewatch – Aankoopadvies Capaciteitstarief- hoe aanpakken?

Weergave van 4 reactie threads
  • Auteur
      Veerle
      Deelnemer

Misschien een rare vraag, maar ik heb er me nooit echt mee bezig gehouden. Nu alles veel begint te kosten kijk je toch eens extra naar zulke zaken.

Ik vond het topic over de Bibites heel interessant, daar staat al heel wat in

The Bibites – test resultaten

Stel nu, je woont alleen en je werkt van 9 tot 17u. (niet thuis van 8 tot 18 uur)

Hoe pak je dat dan het beste aan ?

ik heb de meest standaard zaken in huis, hier heb ik reeds een aanduiding gemaakt van de grote en kleine verbruikers.

Rood = groot, oranje is middel en groen is vermoedelijk een kleine verbruiker

• Stofzuiger –Cyclovac H725 1890 W
      • (oude Azerty) game pc (vast) – 550 W voeding
      • broodbakmachine
      • broodrooster
      • droogkast
      • elektrisch deken
      • elektrische boiler (keuken)
      • elektrische fiets
      • elektrische tandenborstel
      • espresso machine
      • friteuse
      • grill
      • Haardroger
      • iPad Pro 12.9″ (2021)
      • iPhone 14 256GB
      • koelkast
      • kookplaat elektrisch (zo een oude met zwarte platen)
      • Krultang
      • laptop
      • microgolf
      • Nintendo Switch
      • oven
      • Playstation 3
      • Sterio installatie
      • TV
      • Verlichting LED
      • Wasmachine
      • waterkoker
      • wekkerradio
      Bloom
      Sleutelbeheerder

Je bent een strijkijzer vergeten

Maar ik denk niet dat je je zorgen moet maken over dat capaciteitsverbruik als je ALLEEN woont. Met een gezin kan dat wel.

Droogkast + wasmachine + koken kan je het best vermijden maar verder zie ik niet in hoe je ALLEEN alle apparaten tegelijk kan gebruiken.  Je hebt toch maar 2 handen :p

Cox Cos
      Deelnemer

Een dampkap lijkt ze ook niet te hebben :DD

Je hoeft niets te veranderen. Dit is eerder een andere manier van berekenen van de nettarieven  Bovendien maakt dit capaciteitstarief ongeveer 7% van de factuur uit.

Is dat zelfs de moeite om rekening mee te houden?

BRON:

https://www.vreg.be/nl/10-misvattingen-over-het-capaciteitstarief-weerlegd

Algemene uitleg:

Flora
      Deelnemer

Van elektriciteit weet ik alles, ik werk al enkele jaren bij energieleverancier(s)

Het heeft wel degelijk een invloed, maar inderdaad ook niet zoveel.
      Vooral mensen met een 2de verblijf of een elektrische auto met SNELLADER en ZONDER zonnepanelen gaan dit voelen.

Een minimale bijdrage van 2,5kW voor elke aansluiting wordt altijd gevraagd, dit kan enkel verscheiden wanneer je veel apparaten tegelijk gebruikt. Die 2,5 kw is echt veel voor iemand die alleen woont.

Gezinnen verbruiken gemiddeld 4 kW piek, maar een gezin zijn meestal 3 à 4 personen.

De enige echte grote verbruikers die je opsomde zijn:

• De elektrische fiets
      • De boiler
      • De kookplaat
      • De oven
      • De droogkast
      • De wasmachine & strijkijzer kunnen eventueel ook, maar die gebruiken enkel veel als hij water warmt en dat is niet constant.

Spreiding van het verbruik van je grootverbruikers is echt key om een hogere energierekening te vermijden. Maar een alleenstaande zal echt zijn best moeten doen om daar over te gaan.

Mava
      Deelnemer

Neem een goedkoper internet tarief en je spaart dat geld misschien al uit.

Flora
        Deelnemer

Dat zou mij meer raken dan er even rekening mee te houden dat je best niet te veel groot verbruikers tegelijk aanzet.

Weergave van 4 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.