Bloempot kacheltje?

Weergave van 5 reactie threads
  • Auteur
      Flora
      Deelnemer

Deze worden volgens de krant de laatste tijd volop aangeprezen: terracotta potjes die met een waxinelichtje eronder die heerlijke warmte afgeven.

Dat is mij alvast volledig ontgaan.

En wat is het verschil met een teelichtje of kaars die je gewoon tafel zet?

Aangezien alleen de kaars warmte maakt door verbranding moet die toch even veel warmte af geven als een bloempot kacheltje? :wacko:

Bloom
      Sleutelbeheerder

Je bedoelt zoiets als hieronder toch ?

Dit bestaat al heel erg lang.

Ik zag het reeds in ~10 jaar geleden bij een vriendin thuis, maar het diende eerder als sfeer object.
      Dat het warmte afgeeft is mooi meegenomen natuurlijk maar dit dient niet om een huis te verwarmen.

Ik kan je wel vertellen dat de potten heel warm worden, daar brand je zeker je vingers aan.

Deze is te koop op Bol.

De brandstof zijn teelichtjes.
      Die zijn inderdaad niet zo duur maar toch kan ik me niet voorstellen dat dit een goedkope brandstof is.

Met een zak van 125 lichtjes (€23) kan je de de bloempotkachel ~166 uur gebruiken. Maar ik vrees dat daarmee je huis niet opgewarmd is. Je hebt misschien 2 bloempotkachels nodig voor de leefruimte.

Zak theelichtjes op Bol.com

Stormy
      Deelnemer

Volgens mij kom je met 2 bloempotkachels totaal niet toe voor een leefruimte.

Van kaarsen weet ik wel veel!

Ik brand ze namelijk dagelijks en dat al zeker van mijn 18 de. 🙂
      Dat ze warmte geven is een feit, maar ik gebruik ze voor de gezeligheid.

Er is toch niets leuker dan ‘s avonds bij kaarslicht eten ?
      Wij doen dat vooral in de winter wekelijks, want het moet wel donker genoeg zijn voor een beetje effect.

Ik heb grote kandelaars in huis (zoals je in kerken vindt) waardoor je effectief een tafel kan verlichten.

“Bloempot” kacheltjes heb ik ook, maar wel zelfgemaakte.
      In plaats van een bloempot kan ook een stalen plaat of zelfs een baksteen worden genomen.

Wanneer je ze zelf maakt kan je er ook voor zorgen dat je echte kaarsen kan gebruiken, die branden veel langer maar zijn wel minder brandveilig.
      Als je een bloempotkachel bouwt zorg er altijd voor dat de voet (ondergrond) niet warm kan worden.

De bloempotkachel die Bloom doorstuurt is zelfs NIET VEILIG, de metalen stang die de bloempot met de voet verbind kan erg warm worden en staat in contact met de tafel. Dat is geen goed idee. Onder het kacheltje van bloem zou nog een stenen plaat / tegel moeten zitten om het veilig te houden.

! Wanneer je een bloempotkachel maakt zorg er dan voor dat deze onderaan niet te warm kan worden.

! Zorg er ook altijd voor dat zelfs wanneer de kaars helemaal in brand vliegt je geen schade zal hebben. (buiten wat zwarte roet / rook)

In plaats van een bloempotkachel kan je ook je eten laten warm houden door kaarsen, koken op zoiets gaat nooit lukken en dat zegt meteen iets over hoeveel warmte een kaars eigenlijk maar geeft.

Naar mijn gevoel geeft een kaars nooit meer dan 25 watt aan warmte. Hoe warmer het kaarsvet wordt hoe meer warmte een kaars afgeeft.

Een petrolium kachel geeft ~2500 W warmte. Dat is 100 keer zo veel. Van de petrolium kachel weten we dat deze een ruimte kan opwarmen.

Ik zelf heb een petroleum kachel in de badkamer & atelier.

Ik heb geen gas of elektriciteit aansluiting en maak mijn elektriciteit zelf met zonnepanelen + een generator op (bio)diesel. Doordat diesel al een hele tijd hoog staat kon ik niet anders dan mijn tank vullen met gewone stookolie anders was dit niet betaalbaar.

Stormy
      Deelnemer

Voor de nerds er even de verwarmingsberekeningen bij halen ;p

Verwarmingsberekeningen:

Een kamer is meestal toch 4 meter op 4 meter groot en 2,5 meter hoog. Dat is een volume van 40 m³. Meestal rekent men met de formule inhoud ruimte x 50 om het aantal watt aan verwarming te bekomen. De formule inhoud x factor wordt door verwarmingsinstallateurs gebruikt. Bron onderaan deze tekst.

Voor een kamer van 40 m³ is dat dus 2000 W.

Als een kaars 25w geeft wil dit dus zeggen dat je 80 kaarsen nodig hebt om de ruimte te verwarmen. Dan bekom je ook effectief 20°c.
      80 kaarsen dat zijn 13,33 bloempotkacheltjes van het type dat Bloom aangaf.

Het lukt met niet om te berekenen hoeveel kaarsen je nodig hebt om 100 uur te verwarmen maar het zijn er veel. (sorry ik heb dyscalculie)

Besluit:

Ik denk toch dat een petrolium kacheltje efficiënter is. De meeste halen zelfs 2500 w.

Volgens de meeste fabrikanten doe je met 20L petroleum 100 uur momenteel kost die ~€70

Bronnen formule verwarmings berekeningen:

https://www.centraleverwarmingcv.be/cv-ketel/vermogen-berekenen

https://www.climasense.nl/content/38-hoeveel-vermogen-heb-ik-nodig

https://www.warmtepompgigant.nl/verwarmen-en-koelen/capaciteit-airco-berekenen/

Darcy
      Deelnemer

Nerds ?

Dat is toch heel eenvoudig te berekenen allemaal, je hebt 1000 kaarsen nodig om 100 uur te verwarmen.

////// Berekening \\\\\\\

8 uur = 1 kaars

Je wil 100 uur laten branden

dus: 1/8*100 -> 12,5 kaarsen voor 1 kaars 100 uur te laten branden

12,5 kaarsen = 100 uur

maar je hebt 80 kaarsen nodig om de kamer te verwarmen.

Dus 12,5 maal 80 => 1000 kaarsen verbruikt voor 100 uur. :fluiten  

Kostprijs:

125 kaarsen = 23 euro

Je hebt er 1000 nodig, dat is exact 8 keer zoveel.

Dus 23 maal 8 –> 184 euro aan kaarsen

Op Bol.com kost 20 liter petroleum 122 euro

BESLUIT:

Een bloempotkachel is leuk voor de sfeer, maar om een kamer te verwarmen is een petroleum kachel efficiënter dan een Bloempot kachel.

Na 100 uur en met hetzelfde vermogen is de petroleum kachel is 62 euro goedkoper dan een bloempotkachel. :good:

Flora
      Deelnemer

Ok nu weten we dat een bloempot kacheltje niet goed koper is dan een petroleum kachel.

Maar de vraag was of en hoe een bloempot kacheltje werkt. :fluiten

goud11je
        Deelnemer

Werking van een Bloempotkacheltje

• Wanneer je een kaars aansteekt geeft die licht & warmte.
          Maar dat voel je amper omdat de warmte meteen naar het plafond stijgt.
        • Als je nu een bloempot over de kaars plaatst vangt die de warmte op.
          De bloempot warmt op tot temperaturen van ~100°c.
        • Een warme bloempot straalt warmte uit (dus stralingswarmte) en dat voel je wel.

Besluit:

Maar de bloempotkachel geeft niet meer warmte af dan het aantal kaarsjes dat je aansteekt, het verschil is de manier waarop en de plaats waar die warmte wordt afgegeven.

Een bloempotkacheltje is dus een lokale verwarming, zoals een warmwaterkruik het dient dus niet om een kamer tot 20°c mee te verwarmen.

En wanneer je de thermostaat een graad lager kan zetten omdat je voldoende warmte hebt van je bloempotkacheltje dan spaar je wel degelijk iets uit de vraag is of je dit gaat zien op je energiefactuur. :scratch:

Voordelen:

• ziet er cool uit
        • geeft lokaal warmte af
        • Mogelijks een kleine besparing op je energiefactuur maar ALLEEN als je hierdoor de thermostaat een hele dag lager kan zetten.
        • Kan ecologisch zijn als je natuurlijke kaarsen verbrandt

Nadelen:

• ongezonde rook in je huis van het branden van kaarsen
        • een open vlam in je huis – kan leiden tot brand als je niet oppast
        • Hete bloempot waar je (per ongeluk) kan aankomen
        • Een bloempot is niet gemaakt om tot 100°c verwarmt te worden, deze zou kunnen breken.
        • Kaarsvet kan te snel verwarmt worden waardoor het verdampt of erger nog in brand schiet (kaarsen zijn niet gemaakt om onder een bloempot van 100°c te staan)
        • Kostprijs (tenzij je het zelf maakt)
        • Anders dan bij zonnepanelen / collectoren stoot dit zelfs met natuurlijke kaarsen nog steeds CO2 uit
Weergave van 5 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.