Airco in serverlokaal of wijnkelder.

Home Forums Choppen – Pricewatch – Aankoopadvies Airco in serverlokaal of wijnkelder.

Weergave van 2 reactie threads
  • Auteur
      Darcy
      Deelnemer

Op hobbygamers zitten vast nog mensen met een serverlokaal of wijnkelder.
      In dat verband deel ik graag belangrijke info in verband met de koeling (airco) van dat type lokaal en het gebruik van de installatie.

Situatie op het werk:

Op het werk zijn we er in geslaagd een airco voor een serverlokaal op 3 jaar tijd defect te krijgen en dat door een volledig foute installatie (slechte dimensionering) en dan nog slecht gebruik van de installatie. (laagste stand)

Blijkbaar kan een binnengroep maar een bepaalde hoeveelheid luchtvochtigheid aan, zit je erover dan raken de koperen onderdelen beschadigd.

Het kan niet de bedoeling zijn om om de 3 jaar een nieuwe airco te kopen, dus heb ik de oorzaak uitgezocht.

De theorie:

En belangrijk verschil met een normale ruimte is dat de temperatuur in alle omstandigheden laag moet liggen en zo constant mogelijk moet zijn. (ook bij -10 of 34°c buiten)

• Wijn wordt immers het best bewaard tussen de 10°c & 14°c.
      • Servers werken het best in een lokaal met een temperatuur tussen 18 tot 21°c

Een tweede belangrijk punt is de temperatuursverschillen is het lokaal zelf. Deze dienen zo klein mogelijk te zijn. Daarom moet de binnengroep van de airco altijd een hoog luchtdebiet (m³/h) hebben.  Dit moet zorgen voor een zo goed mogelijke luchtcirculatie binnen het gebouw. Dit doet met meestal door de binnengroep van een hoger KW te selecteren ten opzichte van de buitengroep.

Bij serverracks is de temperatuur in de rack heel belangrijk, daarom zorgen ventilatoren voor een goede luchtcirculatie binnen de rack zelf.

Verder is ventilatie van het lokaal ook belangrijk. Naast de temperatuur mag immers ook de luchtvochtigheid niet te hoog of te laag zijn. Men raad aan de ruimte inhoud 1 à 2 keer per uur te verluchten.

De ideale luchtvochtigheid:

• Voor wijnkelders: tussen de 60 en 75%
      • Voor serverlokalen tussen de 40 tot 60%

Luchtvochtigheid te hoog:

• Schimmel
      • Roest
      • Beschadiging van de binnengroep van de airco

Luchtvochtighied te laag:

• Elektrostatische ladingen
      • Uitdroging van de kurk van de wijn

Dus wat hebben we geleerd:

– Binnen unit van de airco moet groter geselecteerd zijn dan buitengroep

– Binnen unit van de airco altijd op maximale circulatiestand

– Ventilatie in dergelijk lokaal is noodzakelijk.

Stella
      Deelnemer

Ik heb een ‘wijn’ kelder met airco. Ik praktijk wordt die vooral gebruikt om melk en drank een frissere plaats te geven.

En euh, ik gebruik de binnen unit alleen op maximale stand in de zomer.

Ik heb er nooit bij stilgestaan dat die ook voor circulatie moet zorgen. 0_0

Mava
      Deelnemer

Dat is meteen ook het grootste nadeel aan airco. Die tocht…

Maar die is inderdaad nodig als je een grote ruimte wil koelen.

Weergave van 2 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.