Reageer op: Bloempot kacheltje?

Home Forums Choppen – Pricewatch – Aankoopadvies Bloempot kacheltje? Reageer op: Bloempot kacheltje?

Stormy
Deelnemer

Volgens mij kom je met 2 bloempotkachels totaal niet toe voor een leefruimte.

Van kaarsen weet ik wel veel!

Ik brand ze namelijk dagelijks en dat al zeker van mijn 18 de. 🙂
Dat ze warmte geven is een feit, maar ik gebruik ze voor de gezeligheid.

Er is toch niets leuker dan ‘s avonds bij kaarslicht eten ?
Wij doen dat vooral in de winter wekelijks, want het moet wel donker genoeg zijn voor een beetje effect.

Ik heb grote kandelaars in huis (zoals je in kerken vindt) waardoor je effectief een tafel kan verlichten.

“Bloempot” kacheltjes heb ik ook, maar wel zelfgemaakte.
In plaats van een bloempot kan ook een stalen plaat of zelfs een baksteen worden genomen.

Wanneer je ze zelf maakt kan je er ook voor zorgen dat je echte kaarsen kan gebruiken, die branden veel langer maar zijn wel minder brandveilig.
Als je een bloempotkachel bouwt zorg er altijd voor dat de voet (ondergrond) niet warm kan worden.

De bloempotkachel die Bloom doorstuurt is zelfs NIET VEILIG, de metalen stang die de bloempot met de voet verbind kan erg warm worden en staat in contact met de tafel. Dat is geen goed idee. Onder het kacheltje van bloem zou nog een stenen plaat / tegel moeten zitten om het veilig te houden.

! Wanneer je een bloempotkachel maakt zorg er dan voor dat deze onderaan niet te warm kan worden.

! Zorg er ook altijd voor dat zelfs wanneer de kaars helemaal in brand vliegt je geen schade zal hebben. (buiten wat zwarte roet / rook)

In plaats van een bloempotkachel kan je ook je eten laten warm houden door kaarsen, koken op zoiets gaat nooit lukken en dat zegt meteen iets over hoeveel warmte een kaars eigenlijk maar geeft.

Naar mijn gevoel geeft een kaars nooit meer dan 25 watt aan warmte. Hoe warmer het kaarsvet wordt hoe meer warmte een kaars afgeeft.

Een petrolium kachel geeft ~2500 W warmte. Dat is 100 keer zo veel. Van de petrolium kachel weten we dat deze een ruimte kan opwarmen.

Ik zelf heb een petroleum kachel in de badkamer & atelier.

Ik heb geen gas of elektriciteit aansluiting en maak mijn elektriciteit zelf met zonnepanelen + een generator op (bio)diesel. Doordat diesel al een hele tijd hoog staat kon ik niet anders dan mijn tank vullen met gewone stookolie anders was dit niet betaalbaar.