wo. mei 18th, 2022

Wat is het?

We Ev’s zorgen ervoor dat je pokémon nog sterker wordt in een bepaalde stats (=Speed, attack enz) dan hij al is.
Hierdoor komt het dat 2 chrarizards toch niet altijd even sterk zijn.

Wanneer krijg je EV’s?

In elk gevecht waar je expoints krijgt.

Hoeveel EV’s krijg je?

Dat hangt van de pokémon waartehgen je vecht af.
Sommige items zorgen ervoor dat je meer Effort Values krijgt

Welke Items zijn dat dan?

Macho Brace of pokérus hierdoor krijgt een pokémon 2x zoveel EVs
pokérus is een goedaardig pokémon 4us.
Het probleem is dat de kans klein is dat je het tegen komt.

Gebruik Statboosters zoals Iron, Zink

Hoeveel Effort Points heb je nodig om een Stat laten omhoog te gaan?

Je hebt 4 Effort Points nodig om een pokémon 1 stat laten omhoog te gaan.

Dat lijkt veel, maar standaart als je niet met effort values traint gaat er per level dat je traint meestal ook stats omhoog met 3 ofzo.
Effort points krijg je altijd bij het trainen, zolang je pokémon maar kan groeien natuurlijk.
Het hele gedoe om EV trainen gaat er om dat jij kan bepalen hoe goed een bepaalde pokémon is.

Maximale waarden !

Het zou leuk zijn als je 999 Effort Points op elke stat zou kunnen zetten.
Maar helaas gaat dat niet.

Maximaal aantal Effort Points per pokémon = 510
Dit is het totaal van alle effort point op alle stats opgeteld.

Maximaal aantal Effort Points per Stat = 255
je kan niet 510 Effort Points in 1 stat gaan steken.

In welke stat steek in nu best mijn EV’s en hoeveel EV’s steek ik in elke stat?

De meesten gebruiken http://www.smogon.com/ om te weten waar ze de EV’s best insteken.

MAAR je kan het ook gewoon zelf gaan bepalen.

Hoe bepalen waar ik het beste al mijn EV’s in investeer?

Wat je moet weten is wanneer je een bepaalde stat gebruikt.

– Special Attack = voor aanvallen die NIET physical zijn.
– Attack = voor aanvallen die physical zijn.

– Special Defense = Bescherming tegen aanvallen die NIET physical zijn.
– Defense = Bescherming tegen aanvallen voor aanvallen die physical zijn.

– Speed = Snelle pokémon maken veel kans om eerst mogen aan te vallen.
– Hit points = Het aantal HP kennen we allemaal

Het hangt dus een deel af van de aanvallen die je op je pokémon zet.
Wil je een pokémon die heel goed is in Defense, dan zet je zoveel mogelijk EV’s op je Hit points, Defense en Special Defense.

Het verschil tussen Attack en Special Attack.

De Attack van een Pokémon geeft aan hoe sterk een aanval is waarbij beide pokémon met elkaar in contact komen. Men noemt deze aanvallen in het Engels Physical, dit kan je terugvinden in de Summery van een pokémon.
Onder het volgende symbool:Afbeelding

Een voorbeeld van een fysieke aanval = Tackle

De Special Attack van een Pokémon geeft aan hoe sterk een aanval is waarbij beide pokémon NIET met elkaar in contact komen. Men noemt deze in de game Special. Deze hebben het volgende symbool: Afbeelding Een voorbeeld van zo een aanval = bubbel beam

Bijvoorbeeld van een pokémon die vaak in Defence wordt gebruikt:

SNORLAX
Bij snorlax steek je dus EV’s in Defense

VB:
4 in HP
252 in Defense
252 in special Defense

totaal aantal EV’s = 508
Er zijn er nog 2 over, maar daar kan je niets mee doen.
vermits een stat enkel stijgt al je 4 Effort Points in die stat hebt gestoken.

Copyright 2009 © Goud11je

Maar is nog meer ook de Nature van je Pokémon speelt een rol.

 

Attack Verhogende Natures

  • Adamant Nature = stijgende Attack & dalende Special Attack
  • Brave Nature = stijgende Attack & dalende Speed
  • Lonely Nature = stijgende Attack & dalende Defense
  • Naughty Nature = stijgende Attack & dalende Special Defense

Special Attack Verhogende Natures

  • Modest Nature = stijgende Special Attack & dalende Attack
  • Mild Nature = stijgende Special Attack & dalende Defense
  • Quiet Nature = stijgende Special Attack & dalende Speed
  • Rash Nature = stijgende Special Attack & dalende Special Defense

Defense Verhogende Natures

  • Bold Nature = stijgende Defense & dalende Attack
  • Impish Nature = stijgende Defense & dalende Special Attack
  • Lax Nature = stijgende Defense & dalende Special Defense
  • Relaxed Nature = stijgende Defense & dalende Speed

Special Defense Verhogende Natures

  • Calm Nature = stijgende Special Defense & dalende Attack
  • Careful Nature = stijgende Special Defense & dalende Special Attack
  • Gentle Nature = stijgende Special Defense & dalende Defense
  • Sassy Nature = stijgende Special Defense & dalende Speed

Speed Verhogende Natures

  • Hasty Nature = stijgende Speed & dalende Defense
  • Jolly Nature = stijgende Speed & dalende Special Attack
  • Naive Nature = stijgende Speed & dalende Special Defense
  • Timid Nature = stijgende Speed & dalende Attack

Neutrale Natures

  • Bashful Nature
  • Docile Nature
  • Hardy Nature
  • Quirky Nature
  • Serious Nature

 

Hoe moet je effort points verwijderen?

Dat kan door middel van bepaalde berries.
Hieronder vind je de berries die daarvoor in aanmerking komen:

Pomeg berry = aantal EV punten -10 bij Hp
Kelpsy berry = aantal EV punten -10 bij Attack
Qualot berry = aantal EV punten -10 bij Defense
Hondew berry = aantal EV punten -10 bij Special attack
Grepa berry = aantal EV punten -10 bij Special defense
Tomato berry = aantal EV punten -10 bij Speed

EV getrainde pokémon, goede aanvallen toekennen.

aqua tail is een physical move (damage wordt gebaseerd op attack stat) * 90 base dmg

surf is special (damage is gebaseerd op de sp.attk). * 9 base dmg (= damage)

Dus hoewel surf iets meer base damage heeft (95 ten opzichte van 90) kan het toch zijn dat je beter kiest voor Aqua tail.

Op een pokémon die EV getrained is op attack (pysical move) kan je dus beter Aqua- tail gebruiken omdat aquatail ook physical is.

Bij het toekennen van schade aan de tegenstander houd het spelletje rekening met welke aanval je gebruikt (base schade) + eventuele weakness en weers effecten + het type aanval (physical of special) + hoeveel EV’s er op attack of special attack staan + hoeveel IV’s er bij attack of special attack aanwezig zijn – de stats van te tegenstander. Vandaar dat niet elke aanval evenveel schade berokkend aan een tegenstander.

Pokémon die goede Effort Points geven in D/P/PL:

Hier volgt een opsomming van hoeveel Effort points je krijgt als je tegen een bepaalde pokémon vecht. Er zijn nog veel meer pokémon , maar dit zijn de meest voorkomende in de pokémon spelletjes:

SPEED

Zubat = 1 Effort Point in Speed
Golbat = 2 Effort Points in Speed
Crobat = 3 Effort Points in Speed
Voltorb = 1 Effort Point Speed
Electrode = 2 Effort Points Speed
Feebas = 1 Effort Point Speed
Electrike = 1 Effort Point Speed
Rattata = 1 Effort Point Speed
Spearow = 1 Effort Point Speed
Pichu = 1 Effort Point Speed
Starly = 1 Effort Point Speed
Zubat = 1 Effort Point Speed
Fearow = 2 Effort Point Speed
Raticate = 2 Effort Point Speed

ATTACK

Pinsir = 2 Effort Points in Attack
Gyarados = 2 Effort Points in Attack
Heracross = 2 Effort Points in Attack
Shuppet = 1 Effort Points in Attack
Banette = 2 Effort Points in Attack
Shinx = 1 Effort Points in Attack
Machop = 1 Effort Points in Attack
Snover = 1 Effort Points in Attack
Kricketune = 2 Effort Points in Attack
Bibarel = 2 Effort Points in Attack
Machoke = 2 Effort Points in Attack

Unown = 1 Point Attack en 1 Point special Attack !!!

Defense:

Geodude = 1 Effort Point in verdediging
Graveler = 2 Effort Points in verdediging
Golem = 3 Effort Points in verdediging

Attack:

Magnemite = 1 Effort Points in special Attack
Magneton = 2 Effort Points in special Attack
Psyduck = 1 Effort Points in special Attack
Gastly = 1 Effort Points in special Attack
Haunter = 2 Effort Points in special Attack
Gengar = 3 Effort Points in special Attack

special Defense:

Mr. Mime = 2 Effort Points in special Defense
Eevee = 1 Effort Points in special Defense
Shuckle = 1 Effort Points in special Defense en 1 Point Defense
Corsola = 1 Effort Points in special Defense en 1 Point Defense
Mantine = 2 Effort Points in special Defense
Tentacool = 1 Effort Points in special Defense
Tentacruel =2 Effort Points in special Defense

HP EVs:

Bidoof= 1 Effort Points in HP
Shellos= 1 Effort Points in HP
Wooper= 1 Effort Points in HP
Gastrodon= 2 Effort Points in HP
Quagsire= 2 Effort Points in HP

Copyright 2009 © Goud11je -tantanexwebs.tk & tantanex.webs.com pokesav.be

Pokémon die goede Effort Points geven in pokemon Black & white.

 

HP EVs:

Stunfisk = 2 Effort Points in HP

Attack:

Golett = 1 Effort Point in Attack
Patrat = 1 Effort Point in Attack
Lilipup = 1 Effort Point in Attack
Tranquill = 1 Effort Point in Attack
Sawsbuck = 1 Effort Point in Attack
Druddigon = 2 Effort Points in Attack

Defence:

Yamask = 1 Effort Point in Defense
Cofagrigus = 2 Effort Points in Defense

Special Attack:

Litwick = 1 Effort Point in special Attack

Special Defence

Frillish = 1 Special Defence Point
Claydol = 2 Special Defence Points

Speed:

Basculin = 2 Effort Points in Speed

Auteurs: Goud11je, Flora, aangepast door Virity

Door Bloom