di. mei 17th, 2022

De Belgische Federale OverheidsDienst Economie heeft 25 april hierover een persmededeling gedaan. (na te lezen op: news.economie.fgov.be)

De krant HLN heeft er van gemaakt: “Influencers moeten voortaan verduidelijken dat ze online reclame maken en adres in profiel zetten” Wat een zeer misleidende titel is. De Belgische Federale OverheidsDienst Economie heeft het immers over contentcreators en dat gaat veel verder dan enkel Influencers die je vooral op Instagram vind.

Ik heb het bericht overgenomen van economie.fgov.be…u-bent-contentcreator en alles in aparte vakken heeft betrekking op hobbygamers.be of op onze leden.

Maak je alvast weinig zorgen voor 90% van de berichten veranderd er niets.

Maar eerst wat is een contentcreator eigenlijk ?

Dit is een beetje vaag begrip, maar met contentcreator wordt over het algemeen bedoeld het online uitbrengen van teksten, afbeeldingen en video’s.
Vaak worden hiervoor Instagram, Youtube, Facebook of Blogs gebruikt.

Aangezien Hobbygamers.be een blog is waar iedereen die een account aanmaakt kan posten zijn dus alle leden die een bericht schrijven content creators.
Maar voor je in paniek schiet lees even verder…

Is een contentcreator verplicht om een ondernemingsnummer (BTW nummer) te hebben?

Wanneer een contentcreator op regelmatige basis reclameberichten publiceert voor merken, dan oefent zij of hij een zelfstandige beroepsactiviteit uit.
De contentcreator wordt dan beschouwd als een onderneming (=firma) en moet zich registreren in de Kruispuntbank van Ondernemingen.

Let hierbij vooral op regelmatige basis en merken.
Geen enkel van onze leden valt hier onder, want niemand maakt hier regelmatig reclame voor merken, zelfs ik niet.
Een nieuwsbericht zoals dit is bijvoorbeeld geen reclame maar een nieuwsbericht.

LET WEL OP DAT: Wanneer je op andere sites ook informatie plaatst je post op Hobbygamers.be mee telt.
Hobbygamers is een blog en telt dus als apart platform, het wordt dus gelijkgesteld aan andere platformen zoals Instagram, Youtube enz

Daarnaast moeten, net zoals bij andere ondernemingen, een aantal gegevens op hun sociale mediapagina’s en/of websites terug te vinden zijn. Het gaat daarbij om het ondernemingsnummer, het adres van de onderneming en het e-mailadres.

Die informatie is verplicht voor ondernemingen en dus ook voor contentcreators omdat ze consumenten en overheidsdiensten toelaat om de onderneming gemakkelijk te identificeren en te contacteren in geval van problemen. Het vermelden van die gegevens verhoogt bovendien de geloofwaardigheid van de contentcreator, wat het vertrouwen van zijn volgers alleen maar kan versterken.

Dit laatste is wel van toepassing op Hobbygamers zelf, we moeten dus een contact pagina krijgen

Vanaf wanneer is een post dan wel reclame?

Er is sprake van reclame zodra een contentcreator:

  • Een product/dienst of merk op de voorgrond plaatst (mondeling, visueel of in tekst)
  • Over een product/dienst of merk praat
  • Een kortingscode van een merk met zijn/haar volgers deelt
  • Producten voor een merk mag weggeven of een wedstrijd mag organiseren
  • Een link deelt voor een merk

EN

Een contentcreator daarvoor een voordeel van de onderneming achter het merk ontvangt.
Dat voordeel kan van alles zijn:

  • Een gratis of te lenen product (ook al heb je daar niet om gevraagd);
  • Een korting;
  • Een geldsom;
  • Een gratis ticket voor een festival of een gratis overnachting of restaurantbezoek;
  • Een percentage van de opbrengst van producten die verkocht werden via een link die de contentcreator deelde;

Het is dus NIET vereist dat:

  • Er een overeenkomst is
  • Er een expliciete vraag van het merk is om een bericht te publiceren
  • Het merk controle heeft over wat de contentcreator publiceert. (Een Review van iets dat je kreeg valt hier onder)

En wat bij een Event op Hobbygamers ?

Wel daar zit het grote verschil
Een lid schrijft een bericht, maar krijgt het van het merk waarover hij /zij schrijft geen vergoeding (dit is Hobby)
Als Hobbygamers je dan een cadeautje geeft (bijvoorbeeld met kerstmis) heb je het alsnog niet van het merk gekregen maar van Hobbygamers

Het Hobbygamers lid dat het event organiseert moet WEL aangeven dat dit om reclame gaat.

Dit heeft ook wel invloed op toekomstige events op Hobbygamers.be, want deze moeten getagd worden onder reclame en mogen niet met regelmaat :cry: voorkomen anders moeten we zelf een BTW nummer.

Waarom moeten contentcreators duidelijk maken dat ze reclame maken?

Het is een wettelijke verplichting dat reclame steeds als reclame herkenbaar moet zijn.
Dat is zo voor de klassieke media zoals tv, radio of magazines en dat principe geldt ook voor sociale media.

Contentcreators hebben vaak een groot bereik en worden daarom door merken of organisaties ingezet om reclameboodschappen op te nemen in hun content. Maar voor de gemiddelde volger van een contentcreator is het niet altijd duidelijk wat de eigen mening van de contentcreator is en wat ingegeven werd door commerciële samenwerkingen. Bovendien verschijnen die commerciële berichten tussen de gewone berichten van de contentcreator waardoor het voor de volger moeilijk is om de gewone berichten van de reclameberichten te onderscheiden.

Hoe maakt een contentcreator duidelijk dat berichten reclameboodschappen bevatten?

Een contentcreator is verplicht om duidelijk aan te geven dat het om reclame gaat, ook als het om een eigen merk of product gaat waarmee hij/zij verbonden is (bijvoorbeeld een kledinglijn). In principe moet het commerciële karakter duidelijk blijken uit de context van het bericht zelf. Dat houdt in dat het voor de volgers in één oogopslag duidelijk moet zijn dat de contentcreator reclame maakt.

Dat doet de contentcreator dus best door het bericht te labelen met een ondubbelzinnig woord dat voor iedereen duidelijk is, zoals reclame, publiciteit of advertentie.

  • Dat label moet voor de volgers meteen zichtbaar zijn, zonder het bericht te moeten openklikken, en mag daarom niet achteraan het bericht geplaatst worden, tussen verschillende hashtags staan of als laatste hashtag gebruikt worden.
  • Het label moet ook duidelijk zichtbaar zijn en mag niet in de achtergrond verdwijnen.
  • Het label moet in dezelfde taal zijn als het bericht.

Bepaalde platformen bieden labels aan die contentcreators helpen om duidelijk te maken dat ze reclameboodschappen verspreiden. Denk maar aan het ‘Betaald Partnerschap’-label van Instagram en het ‘Bevat betaalde promotie’-label van YouTube. Maar enkel die labels gebruiken is in heel wat gevallen toch nog onvoldoende.

Naast het duidelijk aangeven dat een bericht reclame is, moet een contentcreator steeds eerlijk zijn over het product/dienst of merk. Het bericht moet een correcte weergave zijn en mag geen valse verwachtingen creëren of de consument misleiden.

Dit heeft wel invloed op Hobbygamers, we moeten dus #RECLAME voor reclame berichten maken. wat ik bij deze deed :DD
En dit is meteen het eerste onder die tag, want dit gaat ook over reclame :lol

Door Bloom

8 gedachte over “Belgische contentcreators moeten reclame duidelijk kenbaar maken”
  1. Begrijpend lezen, voor de ene al wat moeilijker dan voor de andere. :p
    NET BOVEN DE EERSTE TITEL: “Maak je alvast weinig zorgen voor 90% van de berichten veranderd er niets.”
    Er veranderd dus wel iets maar het zal niet veel zijn.

  2. Voorlaatste vak:
    “Dit heeft ook wel invloed op toekomstige events op Hobbygamers.be, want…”
    Daar zit dus het verschil met vroeger, minder events :(

    @Bloom:
    Je hebt een paar titels gewijzigd van plaats en de originele tekst ingekort waardoor het veel duidelijker wordt.
    Jouw analyse is ook relevant & super goed gelukt
    MET 1 DING BEN IK HET NIET EENS: We moeten geen contact pagina want in de tekst staat “Die informatie is verplicht voor ondernemingen” Hobbygamers is geen onderneming en dus moet het niet.

  3. Goede duidelijk tekst. :hobbygamer .
    Het schept duidelijkheid tot waar je kan gaan zonder ondernemingsnummer.
    Gelukkig is er niks voor ons veranderd. Hobbygamers blijft hobby! :cheerleader

    1. Hobbygamers = Hobby, ja dat is wel duidelijk.
      Ik had het niet verwacht maar ik zit nog met key’s over na het afsluiten van de events. Het mooie weer zit er vast voor iets tussen, maar dat is feitelijk niet goed want de leverancier verwacht wel dat die opgebruikt worden :~

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

:bye: 
:good: 
:negative: 
:scratch: 
:wacko: 
:yahoo: 
B-) 
more...